G
R
E
A
T
 
GREEK
ARCHITECTURAL
TALENT
ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝLAFARGEΜΙΑ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΚΑΙ ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
We readΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗARCHISEARCH.GRARCHSTUDIES.GRΔΟΜΕΣΕΚΥΛΗ & ΚΤΙΡΙΟMETROPOLISUNIVERSITY PRESSCLICKATLIFE.GRCULTURENOW.GRMONOPOLI.GRREPORTER.GR


We listen to
PEPPER 96.6RED FM 96,3

20.5 - 9.6 2013
ΣΤΟ ΜΕΓΑΡΟ
ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ

ΤΑ
ΠΡΩΤΑ ΤΟΥΣ
ΚΤΙΡΙΑ
 

ΠΑΦΙΛΗ ΜΑΡΙΑ, ΓΙΑΛΑΜΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ
ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

ΑΣΤΥΠΑΛΑΙΑ. ΝΕΚΡΟΠΟΛΙΣ
2011
Διπλωματική
ΕΘΝΙΚΟ ΜΕΤΣΟΒΙΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ, ΑΘΗΝΑ, ΕΛΛΑΔΑ
Επιβλέπων καθηγητής/τες: ΚΟΥΡΚΟΥΛΑΣ ΑΝΔΡΕΑΣ
Αστυπάλαια. Νεκρόπολις.
Εγχυτρισμός. Η λέξη προέρχεται από τη λέξη χύτρα, το ανοικτό πήλινο αγγείο για μαγείρεμα, και ήταν ο πιο συνηθισμένος τρόπος ταφής νεογέννητων μωρών κατά την αρχαιότητα. Ένα παγκόσμια μοναδικό εύρημα - ένα πολύ μεγάλο σύνολο εγχυτρισμών προέρχεται σήμερα από την Αστυπάλαια. Η αρχαία νεκρόπολη βρεφών, που ανασκάφτηκε στο σημερινό όριο του παλιού οικισμού - της Χώρας, αποτελεί ένα μοναδικό ταφικό σύνολο από χιλιάδες ταφές μέσα σε πήλινα αγγεία, τοποθετημένα σε αβαθείς λάκκους σκαμμένους στο βράχο της άκτιστης ακόμη πλαγιάς του λόφου, που δεσπόζει το μεσαιωνικό κάστρο. Ένα ισχυρό αφήγημα στο χώρο και το χρόνο, που φαίνεται να αψηφά ο σύγχρονος οικισμός, να έρχεται σε σύγκρουση με αυτό, όπως και με το φυσικό τοπίο.
Στόχος αυτής της διπλωματικής είναι η παραλαβή αυτού του αφηγήματος από τον οικισμό και το φυσικό του τοπίο, επιχειρώντας μια νέα ισορροπία μεταξύ τους. Η ιδέα των αμπελιών, ενός πράσινου χαλιού από κάναβο, ενός τοπίου ζωής, στην κεντρική είσοδο του οικισμού και στη διαδρομή προς τη νεκρόπολη και η ιδέα της μαύρης λαμαρίνας με το χώνεμά της μέσα στο μαύρο έδαφος του φυσικού τοπίου, σε αντίστιξη με το λευκό του οικισμού, αναδιαμορφώνουν την πύλη του σύγχρονου οικισμού και δείχνουν την πορεία προς κάτι άλλο, που δεν έχει να κάνει με το άσπρο και τη ζωή, αλλά με το χώμα και το θάνατο. Μια πορεία, μη πομπώδη, μη τελετουργική, που απλά δείχνει προς μια νεκρόπολη μη κοινή, που μιλά για το θάνατο μιας μη ζωής με τον πιο λιτό και απέριττο τρόπο.


Βιογραφικό
Μαρία Παφίλη
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1983. Από αγάπη για το σχέδιο και τη ζωγραφική, σπούδασε στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Ε.Μ.Π., απ' όπου αποφοίτησε το 2011. Στο πλαίσιο των σπουδών, ταξίδεψε σε Βαρκελώνη, Αλεξάνδρεια, Τόκιο, Βερολίνο, Βενετία - για τη 10η Διεθνή Αρχιτεκτονική Έκθεση Biennale με τίτλο "Πόλεις. Αρχιτεκτονική & Κοινωνία", ενώ παρακολούθησε και το Διεθνές Συνέδριο Αρχιτεκτονικής "Nέες Τάσεις της Αρχιτεκτονικής σε Ευρώπη και Ασία 2006-2007", που διεξήχθη στα πλαίσια της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης-Πάτρα 2006.
Η ερευνητική της εργασία με τίτλο "Ερείπια..." ήταν η διερεύνηση της εξέλιξης του οικισμού της Αστυπάλαιας προς τη σημερινή πολιτιστικά και κοινωνικά εκπτωτική κατάσταση, μέσα από την παράλληλη ανάγνωση της ιστορίας. Η ανάδειξη της αρχαίας νεκρόπολης βρεφών, ένα παγκόσμια μοναδικό εύρημα που εντοπίστηκε στην Αστυπάλαια το 1995 αλλά αψηφά ο σύγχρονος οικισμός, αποτέλεσε στη συνέχεια, το θέμα της διπλωματικής εργασίας με τίτλο "Αστυπάλαια. Νεκρόπολις". Κατόπιν πρόσκλησης, παρουσίασε την πρόταση στη 3η Διάλεξη του κύκλου "ΠΕΡΙΗΓΗΣΕΙΣ με την Αρχαιολογική Υπηρεσία" στο Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων.
Από τον Ιούνιο του 2011 εργάζεται στην αρχιτεκτονική ομάδα TeMP architects, που εδρεύει στην Αθήνα, για τη μελέτη και κατασκευή ιδιωτικών έργων. Παράλληλα, παίρνει μέρος σε πανελλήνιους και διεθνείς αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς και παρακολουθεί διαλέξεις κι εκθέσεις αρχιτεκτονικής και τέχνης.

Γιαλαμά Βασιλική
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1982. Αποφοίτησε από το τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Ενικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου το 2011. Η ερευνητική της εργασία με τίτλο "Ερείπια" ήταν μια επίμονη πορεία διερεύνησης της εξέλιξης του οικισμού της Αστυπάλαιας προς τη σημερινή εκπτωτική και, πολιτιστικά και κοινωνικά, αδρανή κατάσταση, μέσα από την ανάγνωση της ιστορίας στο ευρύτερο γεωγραφικό πλαίσιο. Η αρχαία νεκρόπολη βρεφών, ένα παγκόσμια μοναδικό εύρημα, που εντοπίστηκε στην Αστυπάλαια το 1995, αλλά φαίνεται να αψηφά ο σύγχρονος οικισμός, αποτέλεσε στη συνέχεια, το θέμα της διπλωματικής εργασίας με τίτλο "Αστυπάλαια. Νεκρόπολις", με στόχο την ένταξή της στον οικισμό και το φυσικό τοπίο, τη σύνδεση όλων αυτών και την ανάδειξη του ευρήματος. Κατόπιν πρόσκλησης, παρουσίασε την πρόταση στη 3η Διάλεξη του κύκλου "ΠΕΡΙΗΓΗΣΕΙΣ με την Αρχαιολογική Υπηρεσία" στο Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων.
Εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας έχοντας αναλάβει την μελέτη έργων μικρής κλίμακας ενώ παράλληλα έχει λάβει μέρος σε πανελλήνιους αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς.

Σταθόπουλος Γεώργιος
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1979.Το 2003 αποφοίτησε από το τμήμα πολιτικών μηχανικών του πανεπιστημίου Πατρών εκπονώντας διπλωματική εργασία με θέμα το βιοκλιματικό σχεδιασμό. Στη συνέχεια εισήχθη στο τμήμα αρχιτεκτόνων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου απ΄ όπου αποφοίτησε το 2011. Η διπλωματική του εργασία με τίτλο "Αστυπάλαια. Νεκρόπολις" είχε στόχο την ένταξη στον οικισμό και το φυσικό τοπίο, καθώς και την ανάδειξη ενός μοναδικού αρχαιολογικού ευρήματος στο νησί της Αστυπάλαιας, μιας νεκρόπολης βρεφών. Κατόπιν πρόσκλησης, παρουσίασε την πρόταση στη 3η Διάλεξη του κύκλου "ΠΕΡΙΗΓΗΣΕΙΣ με την Αρχαιολογική Υπηρεσία" στο Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων.
Κατά τη διάρκεια των σπουδών του έχει συμμετάσχει σε εκπαιδευτικές εκδρομές στην Ευρώπη, την Αμερική, και την Ασία και έχει παρακολουθήσει αρκετές διαλέξεις. Στο διάστημα που εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας έχει ασχοληθεί κυρίως με την μελέτη και την κατασκευή κατοικιών καθώς και με το σχεδιασμό αντικειμένων και επίπλων ενώ παράλληλα έχει λάβει μέρος σε αρκετούς αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς.
A PARTNERSHIP TO PROMOTE THE GREEK ARCHITECTURAL VISION ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ  LAFARGE
We read ARCHISEARCH.GR
designed: mnp
web development: tool